Hoe een tekening laat zien hoe weinig creatief we zijn.
De uitzonderlijke tekening van een gebruiksvoorwerp door de creativiteits goeroe Eduard de Bono heb ik aan meer dan 10.000 studenten laten zien. Op mijn vraag wat hun eerste gedachte was bij het gebruiksvoorwerp, dan waren die 99.9% negatief en afwijzend. Ook ik liep in Amerika op de uni in Buffalo in de val. Ook ik had een negatieve gedachte (met een lachende Eduard de Bono).
Hoe komt dat? Onze hersenen zijn erg lui. Ze zijn ingesteld op herkenbare herhaling want dat spaart energie en verlaagd risico’s. En energiebesparing en risicomijding maakt dat je makkelijker en langer overleefd. We noemen dat ‘patroondenken’. Het uitzonderlijke gebruiksvoorwerp vergeleek ik onbewust met alle beelden in mijn denkraam over dat gebruiksvoorwerp. En het leek er niet op dus was het raar en negatief. We beoordelen nieuwe dingen / ideeën met alle oude opvattingen die we daarover hebben. Weinig herkenning, dan keuren we het bijna altijd af. Een Tesla vind je niet uit met patroondenken!
Ruim 1800 rechercheonderzoeken bekeken wetenschappers en zij concludeerden dat rechercheurs de onbedwingbare neiging hadden eerst het bekende te onderzoeken. En hadden ze succes met het droogleggen van een kanaaltje (het vuurwapen gevonden!!) dan deden ze dat volgende keren weer. Maar al die uren voor niets gedregd, dan …… je begrijpt het al, patroondenken!